Bu insanlar nereye bakıyor böyle? (Göz testi)

 

Bu insanlar nereye bakıyor böyle? 

Business Insider web sitesinin ortaya koyduğu çalışma, insanların reklam görüntülerinde, internet sitelerinde ve yazılı malzemelerde nereye ve ne uzunlukta odaklandığını gözler önüne seriyor. 

 

Reklam çalışmaları, internet siteleri, özgeçmişler, raporlar ve diğerleri. Okunması, incelenmesi, akılda kalması için her gün sayısız yazılı ve görsel malzeme insanların beğenisine sunuluyor.

Peki ama hangi malzeme, neden ve nasıl okunuyor? İnsanlar bir görüntüde en çok neye dikkat ediyor, hangi alana neden odaklanıyor? Dahası, kadınların ve erkeklerin genel olarak odaklandıkları noktalar ne gibi değişimler gösteriyor?

Business Insider web sitesi, bu konuya açıklık getiren harika bir çalışmaya imza atmış. Biz de dilimize çevirerek buraya aktarmak istedik.

 

 

 

Burada yine ilginç bir durum söz konusu. İlana sadece güzel ve ilgi çekici bir yüz koymak yetmiyor. Kadının hangi yöne baktığı, vurgulanmak istenen detaylara olan ilgiyi inanılmaz ölçüde artırıyor. 

 

 

 

Burada genel olarak insanların web sitelerini nasıl gördüklerini ve içerikte nerelere odaklandığını görüyorsunuz. Farkındaysanız banner alanlarının yer aldığı bölümlerde neredeyse hiç ilgi yok. Buna reklam körlüğü (banner blindness) adı veriliyor ve reklamcılar bundan nefret ediyor (siz bizimkilere bakıyor ve tıklıyorsunuz değil mi?) 

 

 

 

Bu da Google arama sonuçlarında ilk 5 sıranın ne kadar ilgi çektiğini gösteren bir örnek. Kırmızı çizginin altı fold olarak isimlendiriliyor, yani bu bölgeyi görebilmek için sayfayı kaydırmanız gerekiyor. Kaydıran pek yok gibi. 

 

 

 

Bir web sitesinin içerik odağında hangi unsurların dikkat çektiğini gösteren grafik.Manşetler ve görseller ilginin büyük kısmını üzerine çekiyor. 

 

 

 

Video merkezli bir sayfanın altına reklam alırsanız ilginin hangi seviyede olacağını burada görüyorsunuz. Açıklama yapmamıza dahi gerek yok. 

 

 

 

İnternet jargonunda “pics or it didn’t happen”, yani “fotoğraf koymazsan yok sayarım” gibi bir ifade var. Facebook’tan alınan bu görüntü de bu ifadeyi destekler nitelikte. Ne kadar çok fotoğraf, o kadar çok ilgi. 

 

 

 

Bir beyzbol oyuncusunda erkeklerin ve kadınların hangi bölgeye ne kadar uzun süreyle kilitlendiklerini gösteren bir grafik. Sonuç pek beklediğiniz gibi değil. Sanırım erkekler rakiplerini biraz daha yakından inceleme ihtiyacı hissediyorlar. 

 

 

 

Okuması zor, ama ilginç bir grafik. Twitter mesajlarında linki nereye koyarsanız linkinizin tıklanma şansını artırmış olursunuz diye 200 bin link üzerinde bir araştırma yapılmış ve en iyi link yerinin mesajın sonu değil, başı olduğu ortaya çıkmış. 

 

 

 

Futbol seyircilerinin ilgi odağı topun sahibine ve topun gideceği yöne doğru ilerliyor. Herkes iyi orta gol getirir mi diye bir beklenti içinde. Kale arkası reklamları bunun için çok değerli olsa gerek. 

 

 

 

Bu da ilginç bir durum. İlanda büyük bir yüz olduğu halde daha çok kişi metne odaklanmayı tercih etmiş. Belki bedava, beleş anlamına gelen “gratis” kelimesi yüzündendir.

 

 

 

Vegas Strip denilen ışıklı caddeyi insanların önüne koymuşlar ve bakın bakalım demişler. Bakanlar gözünü doğrudan ufuk çizgisine doğru dikmiş. Yanlara doğru eğilenler çok az. 

 

 

 

Ve son olarak bu da en çok işinize yarayacak görüntülerden biri. İnsanların eline özgeçmiş metni tutuşturmuşlar ve 6 saniye bakın demişler (gerçekten de CV’lere daha uzun süre bakıldığını düşünmüyorsunuz değil mi?) Odaklanılan alanlar mevcut pozisyonu ve çalıştığı yer, bir önceki pozisyonu ve çalıştığı yer ve eğitim durumu. Özgeçmişinizde bir şeyleri parlatmak istiyorsanız bunlara odaklanın ve bu alanları mümkün olduğunca yukarı taşıyın mesajı veriyorlar.

Yazının orjinalini ve daha fazla detayı bu adreste bulabilirsiniz. Açıkçası oldukça faydalı bir çalışma olduğunu düşündüğümüz için yerelleştirme amacıyla sayfalarımıza taşıdık. Umarım faydalı olmuştur.

 

[Alıntı]